Stavíme dům

Blog o stavbě levného zděného domu
 

Solární elektrárna


Zdravím pana Marka, který se mi ozval ;-) Bohužel zrovna před uveřejněním následujícího ne příliš pozitivního příspěvku (což se ovšem netýká jeho samotného).


     Tak jsme se přes svátky dozvěděli, že se má v naší obci stavět fotovoltaická elektrátna a jsme z toho značně znechuceni. Utíkáme z města, abychom nemuseli přihlížet tomu, co se tam děje na poli stavebním a nakonec budeme čumět hned na protějším svahu na tuhle hrůzu.


     Je to vůbec šílená móda, zasírat krajinu nekonečnými poli solárních kolektorů a protože jsme v Čechách, nejlépe to celé ještě oplotit 2m pletivem s ostnatým drátem. Může mi někdo vysvětlit z jakého důvodu se pro tyhle záměry nemůžou využívat staré brownfieldy nebo střechy paneláků, ale musí být zabírána další a další volná krajina? Jak dlouho ještě bude trvat, než tyhle komerční zájmy pár zainteresovaných přestanou převažovat nad zájmy společnosti, ochrany přírody a zachování biodiversity? Jsme snad tak bohatý stát, abychom si mohli dovolit znehodnocovat další a další zemědělskou půdu a volná prostranství? V takovém Japonsku by si to jistě nedovolili. Jenže tady jsme v Čechách a zdá se, že stačí dobře podmáznou nějakého úředníka nebo ještě lépe, dostat se do zastupitelstva a vlastní zájem si tak bez obtíží prosadit. Zajímalo by mě, jestli z toho budou mít něco i samotní obyvatelé obce, když už se na to budou muset koukat a zda-li nám třeba investor vybuduje alespoň cestu. Copak je životní prostředí tvořeno pouze ovzduším? Co takhle třeba migrace a životní prostor zvěře, který jim neustále ubíráme. A pak se lidi divý, že se jim na pozemek dostávají divoká prasata a srny, že pozorují hned za zdí svýho honosnýho baráku. Stačí uvažovat prostým selským rozumem a je to jasný. Ale ono to nebude asi otázka pouze naší skvělé země, jak lze usuzovat z diskuze o dracích mezi arcikancléřem a lordem Vetinarim: „Co se týče životního prostředí, to, čeho jsme svědky, je prostě pouhá změna životního stylu, způsobená rozšířením městských komunit daleko do míst, kde dřív vládla příroda. To vedlo k tomu, že se v současné době mnoho divoce žijících druhů začalo přizpůsobovat životu ve městech a mnohé z nich dokonce díky novým možnostem nejenže skvěle přežívají, ale začínají se dokonce přemnožovat. Tak například mně se běžně stává, že mi popelnici převrhne liška.“ (viz kniha anglického spisovatele Terryho Pratchetta Stráže! stráže!)


     Je mi jen líto, že moje vlastní děti se budou muset chodit za pár let dívat na tuto divokou zvěř pravděpodobně už asi jen do zoologické zahrady a celé slavné ministerstvo tomu jen nečině přihlíží. Všechny tyhle vychcánky bych tak nejraději nakopala do prdele. Táhněte si kam chcete a přestaňte nám ničit České středohoří! Bez pardónu.


 



21.01.2010 15:32:42 |
Autor: Ája
| stálý odkaz

Komentáře

6 komentářů:
  • 04.03. 10:02, Ája

    Několik odkazů na zajímavé články: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/penize/clanek.phtml?id=661864 http://www.enviweb.cz/clanek/energie/80827/v-lete-budeme-na-pokraji-black-outuutm_source=newsletterutm_medium=emailutm_campaign=2010_03_04_energie http://www.enviweb.cz/clanek/energie/80781/fotovoltaika-se-pry-hrube-nepovedlautm_source=newsletterutm_medium=emailutm_campaign=2010_03_04_energie

  • 09.02. 07:10, Alena

    Vážený pane Martine, vůbec vás nechci posílat někam. V některých věcech s vámi plně souhlasím, např. co se týče starých zchátralých budov (a brownfieldů všeobecně), které nikdo nevyužívá a rovněž zabírají prostor. Bohužel je to v tomto státě pořád o jedné věci - vyplatí se stavět na zelené louce (a úřady to požehnají), nežli opravovat staré. Osobně mi nevadí "pouze" nekonečná pole solárních panelů, ale rovněž další a další budování nákupních zón, supermarketů, autosalonů, bazarů, stavebnin atd. atd. Nemíním to zde vše vyjmenovávat. FVE bylo pouze aktuální téma pro tento blog. Co se týče obnovitelných zdrojů energie, zde jste absolutně mimo mísu. Solární elektrárny a vodní elektrárny nejsou vůbec ekologické. Bohužel se na to díváte pouze z pozice "nezasvědceného" prostého občana. Výstavba vodních elektráren obvykle způsobuje to, že provozovatelé nedodržují provozní řády a minimální průtok v korytě toku, ale vše ženou přes náhon, protože prostě oni potřebují mlít elektřinu na plný céres a pořád, že. Je to biznis jako každý jiný. Naše vodní toky jsou po většinu roku více méně bez vody (když pominu povodňové stavy) a životu to jistě nijak neprospívá. Nehledě na to, že elektrické odpuzovače, které mají chránit ryby před vnikem do turbín a jejich destrukcí nefungují na 100 %. Osobně jsem se podílela na tzv. "návratu lososa" do našich vod a celá tato záležitost více méně končila na jejich migračním pudu a pro vás "ekologických" turbínách. Kolísání hladin má fatální následky na rozmnožovací cyklus. Jsem vodohospodář a nerada bych o tomto s vámi více polemizovala. Tak to totiž prostě je. Co se týče tepelných elektráren - jsme ze severu Čech, kde je jich mrtě a na jednu (Ledvickou) vidíme od nás také. A možná z toho důvodu mně ještě více pobuřuje výstavba FVE. Severní Čechy byly jsou a budou zkrátka vždycky ty na posledním místě. Stále platí, že "když už je to tam jednou zničené, tak proč toho nevyužít". S vládami, které se za posledních 20 let vystřídali nelze čekat změnu. Co se týče větrných elektráren a jejich hluku - víte, připadá mi to jako takové zaklínadlo. Celá země je protkána silnicemi a železnicemi, které způsobují rovněž značný hluk, ovšem to lidem vůbec nevadí. Když chce někdo postavit větrnou elektrárnu, je oheň na střeše. Vaší narážku o závisti jsem vůbec nepochopila a nemíním se k tomu vyjadřovat. Není to poprvé. Budu vám držet palce, aby vás civilizace dostihla pokud možno za co nejdelší čas, ovšem s tím tempem výstavby u nás o tom silně pochybuji. Podle mého předchozího příspěvku jste mohl soudit celý můj názor na věc. Rozhodně se nechci tvářit, že nepotřebuji elektřinu. Jasně jsem řekla, že v našich podmínkách jsou jediným zdrojem jádro a uhlí. Ostatní jsou zanedbatelné a jedná se pouze o dotovaný biznis. Již nyní jsou polemiky (a to i ze strany MŽP), co se solárníma panelama po jejich dosloužení za 7-10 let. Likvidaci bude muset pravděpodobně zajistit stát - no není to skvělý biznis? Možná by bylo dobré si o tomto více přečíst třeba na internetu. Zejména doporučuji nastudovat termíny typu: fragmentace, unifikace, urbanizace a extenzifikace. Viz třeba tento odkaz: http://www.bozpinfo.cz/knihovna-bozp/citarna/clanky/zivotni_prostredi/mzp091210.html

  • 08.02. 23:14, Martin

    Dobrý den, Pokud se jedná o výrobu elektřiny obecně... zastávám všeobecný názor, že je lepší obnovitelný zdroj el energie....Vodní elektrárnu postavíte jen těžko... Větrnou elektrárnu asi těžko...Solární elektrárna je nejdostupnější a co se týká státních grantů o výkupu elektřiny tak velice výhodná pokud srovnáme náklady na výstavbu s předpokládaným návratem investice. Výhodné to tedy je velmi. Krásné jsou vodní elektrárny - je v nich velký kus surové technologie spojené s romantickou přírodou okolí ... (alespoň většinou) Větrné elektrárny nám ale mění celkový ráz krajiny v silně industriální a nesmlouvavou s okamžitým dojmem zásahu člověka do rázu krajiny. I z mnoha desítek kilometrů jsou viditelné, Připomínající spíše tripoidy z války světů. A bohužel jich přibývá velkým tempem. Ano solární energie zabírá prostor. Ale je čistá , bez hluku, nesmrdí, nepráší... Výrazně nemění celkový ráz krajiny. Pokud bych si měl vybrat kde postavit dům tak by to rozhodně nebylo pod větrníkem, temelínem, prunéřovem , plynovou či jinou tepelnou elektrárnou... Jsem stavebník jako vy, stavím na malé vesnici kousek od lesa.... Raději dál od lidí než blíže ... Raději víš než níže... Ve vesnici je mnoho starých rozbořených domů... opuštěné Jzd s rozlehlým zázemím co celkově sylně chátrá... a to opravdu nikoho nesere.... AAAle když knám do vesnice vtrhne pan podnikatel co Jzd zbourá a postaví pole s solárním tentonoc....Hned je průser.... co si jen ten dobytek myslí krást nám světlo??? zlaté Jzd. Nebo pole? Vždyť se obilí pálí. Řepka se taky nežere... Mám pocit že je tu maličko závist ... Ale každý je nějaký... Pokud nechcete říct že že elektřinu nepotřebujete... nebudete lhát. Ovšem můžete nesouhlasit a poslat mě třeba ...... tam :-)

  • 07.02. 19:03, Alena

    Ty solární jsou rozhodně horší. Nejde mi ani tak o to, že na to budu muset čumět (na vrcholcích Krušných hor také koukám na větrné elektrárny), ovšem větrné elektrárny nezabírají X hektarů a nejsou oploceny, takže nebrání migraci zvěře atd. Jde mi čistě o tzv. fragmentaci území ČR, což je jasný fakt, na který upozorňuje i MŽP,ovšem nic s tím nejsou schopni udělat. Osobně si myslím, že jako vnitrozemská malá zemička bez vodopádů na řekách je pro nás významné pouze jádro a uhlí. Tak to prostě je. Poděkujme panu Bursíkovi, za ekologistická tažení...

  • 07.02. 18:47, Mirek

    Dobrý den, píšete o lánech solárních elektráren a já si vzpomněl na to, co čeká možná nás. Jsme na malinké vesnici a ve vedlejší obci možná bude stát větrná elektrárna. Přibližně 95 metrů vysoký stožár a na něm ještě vrtule, která má poloměr ještě asi 45 metrů. Celkem tedy docela slušná výška. A když se to postaví, tak to tam chvíli zřejmě bude stát. Najednou možná bude blikat slunce. Možná to bude hučet. Možná to tam bude jednoduše navíc. Nevím, co je lepší, snad ty vaše solární, že nejsou vidět odevšad. Jestli toho je ale hodně, tak to taky není nic moc. Mějte se pěkně

  • 04.02. 14:16, Milos

    plne souhlasim, jen bych podotknul, ze vse zacina a konci na zakonech, ktere u nas plati. To, cim jsme vsichni svedky v poslednich letech (solar boom) je pouze dira v zakone, pochybna zelena dotace a kupecke pocty (ceskou mentalitu nevyjimaje-po nas potopa). Zkratka, dokud budou zakony u nas takto benevolentni a ochranci prostredi budou jen loutkami na hrani, bude toto podnikani bohuzel stale atraktivni... zacneme u sebe, budou volby, zkusme neco zmenit...


přidat komentář
<< úvod

 

© 2006-2007 Zásobování a.s.

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se